Tilskuddet som kan gi 8,4 % bedre mentale prestasjoner i eksamenstiden

Dette tilskuddet har vært bevist å redusere følelsen av utmattelse under stress, gi bedre mentale prestasjoner, og øke opplevelsen av det forskere kaller «subjektivt velbehag» (SWB).

Som mange vet, har jeg i flere år eksperimentert med å lære raskere, forbedre mental prestasjon, få mer energi, bedre søvn, sterkere fokus og bedre hukommelse og så videre…

Jeg har prøvd alt fra isolerte aminosyrer til 3-dagers fasting og polyfasesøvn. Noen ting har fungert veldig bra, og andre ting har ikke gjort noe annet enn å koste meg tid og penger.

Enkelte ting har vært veldig dyrt, mens andre ting har bare vært nesten umulig å opprettholde, som f.eks isbading og langvarig fasting.

Men, heldigvis, så har all denne eksperimenteringen resultert i en del nyttige oppdagelser, og jeg føler det er på tide å dele én av de erfaringene med deg her i dag.

Tilskuddet jeg ikke kan la være å fortelle deg om

Det finnes utrolig mye dårlige råd om kosttilskudd og ernæring der ute. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke helt, men jeg tror det er fordi det er vanskelig å ha oversikt over, og forstå all forskningen som gjøres på kosthold.

Fordi det er så mye forvirring og dårlige råd, har i alle fall jeg bestemt meg for at når jeg først anbefaler noe, så skal det være basert på god forskning, som er rimelig entydig og klar.

Derfor blir det også veldig sjeldent at jeg anbefaler spesifikke kosttilskudd, men i dag vil jeg fortelle deg om noe jeg ikke lengre kan la være å dele…

OBS: Jeg vet at du egentlig forstår dette, men jeg vil minne deg på det likevel. Ikke stol blindt på det jeg sier her. Vær fornuftig, tenk selv og ta hensyn, spesielt hvis du allerede går på medisiner eller har en spesiell helsetilstand. (Selv om det er lite forskning på det, så har Rhodiola nesten garantert en innvirkning på opptaket av legemidler)

  • Dette kosttilskuddet koster lite, er trygt, og har blitt forsket på i grundige placebo-kontrollerte studier på studenter mellom 17 og 19, hvor de har vist 8,4% bedre prestasjon på mentale tester i eksamensperioden.
  • Tilskuddet har vist seg å bidra til å redusere følelsen av utmattelse etter krevende arbeid, skole og trening.
  • Det har i tillegg blitt vist å kunne øke subjektivt velbehag, som er en av psykologiens måter å måle lykke på, samtidig som det kan redusere følelser av depresjon.

Hva sier forskningen?

Ærlig talt tror jeg at hvis noen fortalte meg at ett enkelt tilskudd kunne gjøre dette, så ville jeg vært veldig skeptisk til om det fantes gode beviser for det.

Og faktisk, så vil jeg oppfordre deg til å være skeptisk når du leser ting som dette, spesielt hvis det er noe du skal putte i kroppen din.

Selv om alt jeg har skrevet ovenfor stemmer helt i forhold til forskningen, noe du kan lese selv i studiene her, herher, her, her, her og her, så er det også sant at noen få studier ikke har funnet den samme positive effekten, som f.eks denne her.

Vi har alle hørt om kosttilskudd som lover å gjøre alt, og jeg vil ikke at du skal tro jeg påstår at dette er et magisk tilskudd som er bra for alt.

Det finnes ærlig talt ingen kosttilskudd som funker bedre enn de gode gamle triksene, som å spise sunt, sove godt og trene jevnlig.

Men jeg vil fortelle deg om dette tilskuddet, som heter Rhodiola Rosea, fordi det er noe som har fungert veldig bra for meg, og forskningen ser ut til å støtte det i så stor grad at jeg tør anbefale det videre.

Forskningen viser at det er trygt, og sammenlignet med placebo, er det ikke funnet noen betydelige bivirkninger i perioder på mindre enn 6 måneder.

Hvis du ønsker, kan du lese mer om det på en av mine yndlings-nettsider; Examine.com

Du må egentlig kjøpe tilgang, men jeg tror du får lov til å se en fullstendig artikkel helt gratis, så klikk deg direkte inn på lenken til artikkelen om Rhodiola Rosea her, og se alle de 145 vitenskapelige artiklene som de har gjennomgått, bare på Rhodiola Rosea.

Min personlige erfaring

Personlig opplever jeg at jeg kan sitte konsentrert enda lengre med skole og jobb, og fremdeles ha godt med overskudd til trening.

Jeg føler at det gjør det lettere å være optimistisk når jeg har mye stress, og jeg følte det hjalp veldig mye i sommer, da jeg testet det på en 28timers lang klatre/fjelltur.

På den andre siden har jeg merket at det kan forstyrre søvnen min litt om jeg tar det senere enn klokken 14 på dagen, og hvis jeg kombinerer det med litt mye kaffe (mer enn 500mg koffein).

Jeg bestiller tilskuddet fra denne nettsiden, som er en nettside som er til å stole på. Husk å ikke bestill varer for over 350,- totalt hvis ikke du gjerne vil betale ekstra i tollgebyr og mva.

OBS: Rhodiola har nesten garantert en effekt på opptaket av legemidler, så IKKE prøv det uten oppfølging av lege om du går på noen som helst medisiner.

Hvis du vil prøve, så er dette mine tips:
  1. Ta det tidlig på dagen, gjerne med mat (og helst ikke kun med kaffe).
  2. En stor dose er ikke nødvendigvis bedre enn en liten dose. 120mg om dagen ser ut til å ha nok positiv effekt (Forskningen viser positiv effekt av så lite som 50mg om dagen)
  3. Gaia Herbs er merket jeg ville anbefalt. De har tilskudd av høyeste kvalitet, renhet og høstes på en god miljømessig måte. Denne er nok til fire måneders forbruk.

Jeg svarer gjerne på spørsmål om du har det, og vil gjerne høre om din erfaring hvis du har testet dette eller andre tilskudd for å forbedre mentale og fysiske prestasjoner. Kommenter her eller send en melding på Facebook

profilbilde-magnus

Skrevet av: Magnus Ingebrigtsen

Så fortell: Fant du noe nyttig i denne bloggposten, og hva blir du til å prøve?

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

verktøy-nettsider-og-apper-studieteknikk

Disse 27 verktøyene må du prøve om du vil huske bedre, lære lettere og spare tusenvis på pensumbøker!

Disse verktøyene vil hjelpe deg med å skape en lettere student- eller elev-tilværelsen, og kan gjøre kjedelige leseøkter mye mer interessante.

Hvordan forberede seg raskt til terminprøver?

Har du en eller flere terminprøver nå snart? Her kan du lære hvordan få det meste utav tiden du har igjen.

få-bedre-hukommelse-magnus-ingebrigtsen-forklarer

Tre overraskende og enkle måter å få en bedre hukommelse på

Fra tid til annen glemmer vi alle sammen. Det kan være navnet til nye folk vi møter, arbeidsoppgaver eller stikkordene til prøven vi skal ha. Disse tre små tipsene kan hjelpe deg å få bedre hukommelse i hverdagen.

Optimal tid – Hvordan få dobbelt så mye gjort på en time, som du normalt gjør på fire timer.

Det er ikke akkurat en hemmelighet at man ofte får gjort mest når man er opplagt, dypt fokusert, og jobber med kun en viktig oppgavene. Utfordringen er bare å få det til – hver dag.