Tre overraskende og enkle måter å få en bedre hukommelse på

Når vi får det hektisk og travelt har vi en tendens til å glemme de enkle tingene.

Ta for eksempel når vi strever med å huske om vi skrudde av steikeovnen før vi gikk ut, eller når vi skal pakke til en reise og vi klarer å gå tre ganger inn på soverommet, og hver gang glemme hva man skulle hente…

Eller hva med å huske navnene til de nye folkene du møter på skole eller jobb…?

Her har du tre veldig enkle, men kanskje overraskende tips om hvordan få bedre hukommelse. 

Gjør ingenting

Jeg vet det høres rart ut, men forskning viser at det å «gjøre ingenting» i korte perioder på mellom 5 og 15 minutter har en veldig positiv effekt i hverdagen. Ikke nok med at å «gjøre ingenting» har helsegevinst, men det kan også betydelig styrke både fokuset ditt og hukommelsen din. Denne teknikken kalles for øvrig «Mindfullness», men jeg liker å si «gjøre ingenting» fordi det er selve essensen i teknikken.

Det betyr at du skal legge vekk telefonen din, skru av TVen, og legge vekk alle tanker og bekymringer. Du skal bare sitte ned og være tilstede.

Å ikke gjøre noe som helst høres lettere ut enn det er. Du sitter ned, lukker øynene og får en masse tanker i hodet. Du begynner å følge tankene dine og før du vet ordet av det sitter du kanskje å planlegger når du skal ta oppvasken eller hvilken film du kunne tenke deg å se i kveld. Kanskje du begynner å bekymre deg over hvordan eksamen din kommer til å gå eller om du faktisk husket på å skru av stekeovnen tidligere på dagen. 

Målet da er å ta et steg tilbake, anerkjenne at du tenker disse tankene, og lar de passere. Det finnes hundrevis av bøker og artikler som understreker viktigheten med å fokusere på én ting eller å bare fokusere på å være tilstede. En måte å fremkalle dette fokuset på er å legge merke til for eksempel det duse lyset i rommet eller de kvitrende lydene fra fuglene utenfor vinduet ditt. På den måten blir det som om du legger fokuset ditt på å gjøre ingenting.

Å «gjøre ingenting» kan være en vanskelig prosess, men den kan være en supereffektiv teknikk som også gjør at du innser at du ikke nødvendigvis trenger å «delta» i det alt du tenker på. For opptatte hoder kan det være en stor befrielse!

Stille seg selv spørsmål

Forskning har vist at man lærer noe på et mye dypere nivå når man aktivt søker etter å «komme på noe», kontra det å for eksempel bare se over og repetere noe. En god måte å bruke denne prosessen på er ved å stille deg selv spørsmål.

Jeg gjør dette spesielt i eksamensperioder hvor det er viktig at alt jeg har lært sitter godt. Da spør jeg meg selv: «Hva er det viktigste jeg har lært i dag?»

Det som da skjer er at jeg retter fokuset mot alt jeg har lært og går igjennom den informasjonen jeg har tilegnet meg i løpet av dagen. Siden jeg da må aktivt søke etter et svar, vil læringen sitter bedre enn om jeg kun skulle repetert de samme tekstene eller PowerPointene flere ganger.

Hvis du syns det er vanskelig å stille deg selv gode spørsmål eller har store mengder informasjon å gå igjennom kan jeg anbefale tre nettsider:

Memrise.com

Cram.com

Osmosis.org

Alle disse sidene opererer med noe som ligner på vanlige flashcards. Det vil si at du blir vist et kort med et spørsmål på, hvor det riktige svaret står på den andre siden. Hvis du er medisinstudent for eksempel vil du kanskje få spørsmålet «Hvor sitter Pectoralis Major?»

Det geniale her er at svaret ikke kommer opp før du tenker ut hvilket svar du ville gitt her. Altså settes den aktive søkingen etter informasjon i gang, og du vil lære mer.

Osmosis.com er et ganske nytt nettsted som vil være midt i blinken for alle dere medisinstudenter der ute. De har utmerkede illustrasjoner av både anatomi og fysiologi, og de har en mengde spørsmål rettet mot disse.

Memrise.com er perfekt om du vil studere språk, biologi eller mye annet, men ikke vil lage din egen flashcard-bunke. Der er allerede tusenvis av bunker med flashcards med nyttige «mnemonics» for å hjelpe deg å lage assosiasjoner til det du lærer, som leder meg videre til det siste tipset.

Bruk hukommelsen som et edderkoppnett

Se for deg dette: Du har akkurat flyttet til en ny by, og en god venn av deg bor i denne byen. Han har invitert deg på fest, men du kjenner selvsagt ingen av deltakerne og blir introdusert for hver enkelt. Med de to første går det greit å huske navnet, men så glemmer du alle du navnet på alle du møter videre…

Hva skal til for å huske navnene?

Prøv dette: La oss si at du møter ei jente som heter Kristin. En måte å huske henne på, er å skape «bilder» knyttet til assosiasjonene du får av navnet. Hvis jeg hadde møtt Kristin hadde jeg tenkt «kristen». Med «kristen» assosierer jeg et kors.

Det jeg da gjør når jeg møter Kristin er å se for meg et stort kors slå ned i bakken rett ved siden av henne.

Hukommelsen er nemlig som et edderkoppnett. Jo flere tråder/koblinger du har – jo bedre husker du.

I dette tilfellet har jeg aktivisert visuelle assosiasjoner, Kristin – Kristen, og det er veldig lett å se for seg et kors.

Når jeg da kommer hjem fra fest og skal legge meg, går jeg raskt igjennom hvem jeg har møtt den dagen, og da kan jeg bruke assosiasjonene for å komme på navnene til de jeg møtte.

Så det var det: Tre overraskende og enkle teknikker som kan gi deg bedre hukommelse.

Jeg håper det var nyttig!

profilbilde-magnus

Skrevet av: Magnus Ingebrigtsen

4 replies
  1. Jan-Eirik Frivåg
    Jan-Eirik Frivåg says:

    Hei, Magnus!
    Jeg jobber som lærer og har brukt noe av de metodene du presenterer med hell. Jeg lurer da på om det vil være lurt å ta siste del av en time til å få elevene til å notere ned det viktigste de har lært før de går løs på et nytt fag.

  2. Magnus
    Magnus says:

    Hei Jan-Eirik! Så flott å høre.
    Ja det vil være nyttig å bruke de siste par minuttene på å få elevene ut av «input» modus og over i «output» modus, ved f.eks å be de notere ned de viktigste tingene de har lært fra timen.
    Et par tips du også kan tenke over er:
    1. Å be elevene om å notere ned det viktigste, betyr at du forutsetter at de skjønner hva som var viktigst. Hvis du har gått gjennom dette i forkant, med f.eks en henvisning til kompetansemålene, kan det hende det fungerer bra. Hvis ikke, kan det være like effektivt å be elevene om å skrive ned alle ting de kommer på fra timen, uansett om det var viktig eller ikke. På den måten blir det lettere å bare hente frem hva enn som de har lært, som igjen kan føre til at de kommer på mer og mer.

    2. Det kan være mer effektiv å vente til starten av neste time før de skal prøve å komme på det de hadde lært. Altså at elevene starter timen med å komme på det de lærte i forrige time. Det er fordi det er mer krevende å komme på informasjonen etter en pause, som også gjør prosessen mer effektiv for å forsterke hvor godt vi klarer å komme på noe.
    3. Og til sist, varier gjerne mellom å få elevene til å skrive ned det de husker, svare på multiple choice eller kortsvarsoppgaver og det å diskutere med sidemannen hva de husker best fra timen i dag.

    Håper det var svar, og det er bare å spørre videre om det er noe mer du lurer på 🙂

  3. Maaike
    Maaike says:

    Hei!
    Osmosis.com er visst nettsida til eit spa. Sikkert bra det også, men du meiner sikkert Osmosis.org 🙂

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

verktøy-nettsider-og-apper-studieteknikk

Disse 27 verktøyene må du prøve om du vil huske bedre, lære lettere og spare tusenvis på pensumbøker!

Disse verktøyene vil hjelpe deg med å skape en lettere student- eller elev-tilværelsen, og kan gjøre kjedelige leseøkter mye mer interessante.

Hvordan forberede seg raskt til terminprøver?

Har du en eller flere terminprøver nå snart? Her kan du lære hvordan få det meste utav tiden du har igjen.

få-bedre-hukommelse-magnus-ingebrigtsen-forklarer

Tre overraskende og enkle måter å få en bedre hukommelse på

Fra tid til annen glemmer vi alle sammen. Det kan være navnet til nye folk vi møter, arbeidsoppgaver eller stikkordene til prøven vi skal ha. Disse tre små tipsene kan hjelpe deg å få bedre hukommelse i hverdagen.

Optimal tid – Hvordan få dobbelt så mye gjort på en time, som du normalt gjør på fire timer.

Det er ikke akkurat en hemmelighet at man ofte får gjort mest når man er opplagt, dypt fokusert, og jobber med kun en viktig oppgavene. Utfordringen er bare å få det til – hver dag.