Moderne-Studieteknikk-Studiestart-del-1-av-4-bestem-deg

Hvordan starte studiene slik at du får mer frihet og bedre karakterer?

Er du student og vil passe på at du får en råbra start på semesteret? I denne og de tre neste artiklene vil jeg fortelle deg hva du kan gjøre for å få en studiestart som vil gi deg både frihet til å kunne leve mer som du vil, og samtidig få karakterene du stolt kan fortelle om.

Prinsippene er utarbeidet over fem år med studier i medisin og psykologi, og flere år med personlige lærings-eksperimenter. NB: Selv om prinsippene er enkle, anvendes de kanskje av under 5% av alle studenter.

Du kan få til å studere lettere, og det kan samtidig gi deg bedre resultater, bare du er villig til ta dette fra teori til praksis!

Denne vil ta deg rundt 8 minutter å lese.

Prinsipp 1 – Bestem deg for hvordan studiehverdagen din skal være!

Som student har du ofte mye frihet. Er du fersk student kommer du kanskje til å bli sjokkert over hvor mye frihet du får. På mange studier har du ingen som bryr seg om du møter opp, eller om du gjør leksene dine, og karakterene får du helt sensurert så det er kun du som får vite de.

Dette gir deg både fantastisk deilig frihet og en farlig latskapsfelle.

Du er rett og slett overlatt til å styre studiene, hverdagen din og livet ditt selv.

Da er det avgjørende å klare å lede seg selv.

Robin-Sharma-A-leader-of-one-a-leader-of-many

Så hvor skal du starte reisen med å lede deg selv?

Start med å definere hvordan du vil at hverdagen din skal bli.

Jeg tror at 99 av 100 studenter ikke kan svare godt på følgende spørsmål: «Hvordan vil du at studiehverdagen din skal være?»

Et godt svar på det spørsmålet bør inkludere når du vil starte dagen, når du vil avslutte den, om du ønsker å lese på kveldene (og isåfall hvor mye). Det bør også inkludere hvilke dager skal du lese på, og når du skal dra på forelesninger og hva som er gode nok grunner til å ikke dra.

I psykologien er dette kjent som «implementation intent» og er bevist å øke sannsynligheten med at du lykkes i å nå et mål med 2-400%

Hvis du starter med denne «definisjonen» av en ønsket hverdag for deg selv, er det veldig mye mer sannsynlig at den blir sånn.

Nå sier jeg selvsagt ikke hver dag må bli slik du bestemmer deg for, men om du starter semesteret med en bevisst avgjørelse om hvordan hverdagen din skal se ut, så vil du leve mer opp til den. Du kan bestandig justere ideen din underveis, og du kan til og med ombestemme deg hver måned ettersom de passer deg.

Faren for de som ikke gjør dette, er at de ender opp med å gjøre dette motsatt vei. De spør først hva studiet krever, for så å tilpasse seg til studiet.

Det er 3 hovedårsaker til at det er bedre å bestemme seg for hvordan hverdagen skal være, enn å bare gjøre det studiet krever:

Årsak 1

For det første, så «krever» veldig mange studier ikke noe mer enn at du leverer innleveringene i tide, og møter opp på eksamen. Noen studier «krever» at den fysiske kroppen din er inne på 70% av forelesninger, men det betyr ikke at du trenger å være tilstede.Derfor ender det å «gjøre det studiet krevet», ofte med den samme fella som tusenvis av studenter går i hver år.De utsetter lesingen til de «trenger å lese», som med andre ord er like før innleveringer og eksamener.De første ukene går med på å være sosial, så begynner du å lese litt, så innser du at du har lite tid igjen, og før du vet ordet av det sitter du desperat å leser i siste liten, mens du klager til alt og alle over at du har så dårlig tid og det er så mye pensum.Og når neste semester kommer, så sier du til deg selv at dette semesteret skal være annerledes, uten at det hjelper noe som helst.

Hvis du derimot bestemmer deg i forkant for hvordan studiehverdagen din skal være, så behandler du den mer som en jobb! Og jeg vet at det kanskje høres kjedelig ut, men å møte opp hver dag og sette av tid til å lese i starten gir deg faktisk mer frihet enn det tar fra deg. Jeg har ikke bestandig tenkt slik, men en tidligere Navy Seal, ved navn Jocko Willink, overbeviste meg med boken Extreme Ownership.

I boken skriver Jocko dette:

discipline-equals-freedom

Først tenkte jeg at det var helt teit, men etterhvert innså jeg at han hadde helt rett:

– Er du disiplinert med trening, har du mer frihet i framtiden til å gjøre som du vil med mer energi, mindre sykdom og bedre fysisk form.
– Er du disiplinert med økonomien, har du mer frihet til å ta deg råd til noe du virkelig verdsetter innimellom, og du har større frihet til å velge hva du vil gjøre.
– Er du disiplinert med studiene i starten, har du mer frihet til å velge hvordan du vil bruke tiden din hele veien gjennom semesteret, fordi du ikke «må» sitte å stresse i ukene før eksamen.

Når du bestemmer deg for hvordan studiehverdagen din skal se ut og være, så tar du deg fri når du har bestemt deg for det, og jobber når du har bestemt deg for det.

Det er du som styrer studiene og ikke studiene som styrer deg!

Det reduserer også dårlig samvittighet for at du hele tiden «burde lese mer», noe som kan være utrolig plagsomt å ha hengende over seg som student…

Årsak 2

parkinsons-law

Den andre årsaken til at det er viktig å definere hvordan du vil at studiehverdagen din skal være, er fordi alle aktiviteter vi gjør har en tendens til å fylle den tiden vi setter av til dem (aka. Parkinsons lov). Med andre ord, hvis du setter av ubegrenset tid til å lære pensum (som er det du gjør hvis du ikke bestemmer deg for hvordan hverdagen din skal være), så ender du opp med å bruke ubegrenset med tid på det.

Hvis du heller sier at du skal være ferdig å lese til 16:00 hver dag, så leser du mer målrettet, effektivt og gjennomtenkt. Da blir heller ikke lunsjen 3 timer, fordi du vet jo at du skal være ferdig 16:00. De som ikke har noen fast sluttid, tenker at det ikke spiller noen rolle, fordi de skal jo være på campus hele dagen uansett.

Bare tenk deg til hva som skjer når du får lang tid på å levere en innlevering. Egentlig kunne du gjort den ferdig på to dager, men hvis du får to måneder på deg, så ender du opp med å surre bort masse tid og til sist bruke to måneder på å gjøre den ferdig.

Det ligger i menneskets natur å prøve å spare energi, så hvis vi ikke definerer tidsrammer for oss selv (eller at skolen vår gjør det), så kaster vi bort tid uten at vi egentlig mener å gjøre det.

Jeg har mange ganger brukt 10 timer på å gjøre research for oppgaver som jeg kunne skrevet etter bare 2 timer research. Jeg rotet meg bort i linker, unødvendige nettsider og uviktige artikler som jeg tenkte at jeg kanskje liksom skulle få bruk for, selv om jeg innerst inne viste at det ville vært mer effektivt å bare starte å skrive. Pausene mine ble også fem ganger så lang fordi jeg tenkte at jeg skulle jobbe til jeg var ferdig, men å gjøre research er en uendelig oppgave, som aldri blir ferdig, og slik er det med mange oppgaver i livet.

Nå gjør jeg heller så godt jeg kan for å sette på en stoppeklokke hver gang jeg starter på en uendelig oppgave som f.eks å lese meg opp til å skrive noe, eller fikse litt på teksten jeg allerede har skrevet. På den måten ramler jeg ikke inn i det sorte hullet av waste-of-time, og jeg presser meg selv til å nå målet med aktiviteten raskere.

Årsak 3

Den tredje årsaken til hvorfor det er så viktig å definere hvordan hverdagen skal være, er at vi mennesker prioriterer hva vi skal gjøre rimelig ubevisst.

Problemet med det er at vi ofte prioriter oppgaver som haster men som er mindre viktige, og glemmer de viktige tingene som ikke haster.

Livet er fullt av små ting som oppleves som at det må gjøres med en gang, men hvis vi ikke har definert hva tiden vår skal brukes til, så ender vi opp med å gjøre mange aktiviteter som der og da haster, men som i det lange løpet ikke tar oss i retning av målene og drømmene våre.

Millioner av mennesker verden over, har lyst til å skrive en bok, eller lære seg et nytt språk, men de får aldri tid til det, fordi det er så mye annet som dukker opp. Den eneste måten å få noe slikt gjort på er å bestemme seg for å prioritere noen timer i hverdagen på en regelmessig basis, og bare gjøre det!

Det kommer aldri til å være sånn at du har litt tid til overs for å lære et språk eller skrive en bok.For veldig mange studenter så blir det akkurat det samme. Alt annet i livet haster i hverdagen, og det er så lett å tenke at man leser eller repeterer det man lærte i forelesningen i morgen, fordi da skal man liksom ha bedre tid….

Hvert år er det f.eks tusenvis som ikke søker stipend før dagene før semesterstart. Det gjør at mange går med veldig dårlig råd i starten av studiene, og har problemer med å betale for både pensumbøker og det de trenger til boplass. Hvorfor blir en så enkel sak, som tar mindre enn 10 minutter utsatt?

En viktig grunn er nok at vi i sommerferien oppfatter alt annet som så viktig å gjøre der og da, og det å søke stipend haster ikke før du står der uten penger på kontoen og skal betale for bøker, mat eller øl.

Derfor er det viktig at vi definer hva som er våre viktigste oppgaver, og setter av tid til de i hverdagen vår.

Før vi spør oss selv om hva vi «trenger» å gjøre nå, er det viktig å spørre hva som er viktig å få gjort til framtiden. Selvsagt betyr ikke det at du skal utsette livet til en dag der alt er perfekt og du er ferdig med alt av studier, men bare det å si at hver ukedag skal jeg bruke 2 timer på å lære meg pensum på egenhånd, er millioner ganger bedre enn å tenke at du skal ta det som det kommer.

Om du velger 2 timer eller 8 timer spiller egentlig ikke så stor rolle, så lenge du lager deg noen avtaler med deg selv som er såpass lette å holde at du faktisk klarer det.

På kurs bruker jeg ofte å si at det er bedre å bestemme seg for å jobbe i 2 timer og jobbe 2,5 time, enn å bestemme seg for å jobbe 6 timer og bare jobbe 5. Det handler om å bygge en positiv vane av å lage reglene slik at du vinner. Lag reglene slik at du kan avslutte dagen med en god følelse av at du gjorde det du bestemte deg for, og ikke at du er skuffet over at du ikke helt holdt deg til din egen avtale.

Kort og enkelt, behandle avtaler med deg selv på samme måte som du behandler avtaler med venner. Du ville ikke sagt til en venn at du skal henge med dem mellom 14 og 16 for så å møte opp to timer sent og dra en time tidligere… Ikke gjør det samme med deg selv heller. Lag heller avtalene med deg selv slik at de er lette å overholde og at du følger de iallefall 80% av tiden. På den måten unngår du den dårlige samvittigheten for at du aldri gjør nok, som alt for mange går rundt å bærer på i hverdagen.

Last ned en app som f.eks HabitBull og sett opp en ny vane i dag. Da prioriterer du tid til noe som i fremtiden kommer til å være veldig viktig (utdanningen din), og alle de mindre viktige tingene som haster, de faller på plass uansett.

profilbilde-magnus

Skrevet av: Magnus Ingebrigtsen

Så fortell: Fant du noe nyttig i denne bloggposten, og hva blir du til å prøve?

6 replies
  1. Mona Hagen
    Mona Hagen says:

    Kjenner meg sååå igjen i alt du skriver! Har lastet ned appen og den virker helt genial, liker at du ofte legger ved tips til slike apper/internettsider og forklarer bruken. Jeg har allerede nå bestemt meg for å ha egenstudie 2,5 timer hver dag når skolen begynner igjen, målet er 5.

  2. Magnus
    Magnus says:

    Takk så masse Mona 🙂 Det var veldig trivelig å høre! Da skal jeg fortsette å tipse om gode nettsider og apper 🙂

  3. Eva
    Eva says:

    1. Bestem deg for hvordan studiehverdagen skal være. Discipline = Freedom
    2. Sett av begrenset tid til hver oppgave. Bruk stoppeklokke. Research og finpuss kan fort bli uendelige oppgaver
    3. Spør ‘Hva er viktig å få gjort til fremtiden’ før ‘Hva trenger vi å gjøre nå’

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

verktøy-nettsider-og-apper-studieteknikk

Disse 27 verktøyene må du prøve om du vil huske bedre, lære lettere og spare tusenvis på pensumbøker!

Disse verktøyene vil hjelpe deg med å skape en lettere student- eller elev-tilværelsen, og kan gjøre kjedelige leseøkter mye mer interessante.

Hvordan forberede seg raskt til terminprøver?

Har du en eller flere terminprøver nå snart? Her kan du lære hvordan få det meste utav tiden du har igjen.

få-bedre-hukommelse-magnus-ingebrigtsen-forklarer

Tre overraskende og enkle måter å få en bedre hukommelse på

Fra tid til annen glemmer vi alle sammen. Det kan være navnet til nye folk vi møter, arbeidsoppgaver eller stikkordene til prøven vi skal ha. Disse tre små tipsene kan hjelpe deg å få bedre hukommelse i hverdagen.

Optimal tid – Hvordan få dobbelt så mye gjort på en time, som du normalt gjør på fire timer.

Det er ikke akkurat en hemmelighet at man ofte får gjort mest når man er opplagt, dypt fokusert, og jobber med kun en viktig oppgavene. Utfordringen er bare å få det til – hver dag.