Hvordan tenke positivt? – Mine viktigste oppdagelser om hvordan tenke.

Da jeg var 13 år og gikk på ungdomsskole på Andenes, fikk vi i oppgave å gjøre et valgfritt prosjekt i naturfag. Jeg valgte å gjøre prosjektet om et tema som skulle vise seg å følge meg hele livet (så langt i alle fall), og som i tillegg viste seg å være en del mer komplisert enn jeg først antok.

I den tiden var jeg helt overbevist om at alle spørsmål som kunne stilles, allerede hadde et svar. Så lenge jeg kunne komme på spørsmålet, fantes det noen der ute som kunne svare på det, enten det var en lærer, mamma, pappa, eller det allvitende internett.

Jeg tok tydeligvis feil.

Hele posten tar omtrent 15 min å lese med gjennomsnittlig lesehastighet. Om du kun vil ha det praktiske, hopp forbi bildet av Jack Sparrow.

Hverken lærere, foreldrene mine eller internett kunne svare meg på dette spørsmålet.

“Hva er tanker?”

Det var prosjektet mitt i naturfagen…

Ung som jeg var, og sikker i min sak, så forventet jeg å finne svaret i form av et grunnstoff, et molekyl eller en slags veske som lå i hjernen vår. Det var jo tross alt et naturfagsprosjekt.

Siden den gang har jeg lett etter svar på det spørsmålet, og til tross for at jeg ikke har funnet et godt, entydig svar, har jeg ikke gitt opp letingen.

På letingen til svaret, har jeg derimot funnet mange spennende svar og refleksjoner. Jeg har lært hvordan tanker påvirker kroppen vår, hvordan deler av hjernen som er involvert i tenking, og det at tenking hovedsakelig skjer på 3 forskjellige måter.

Jeg har studert alt fra forskjellen mellom bevisst/ubevisst tenking til hva som skiller positive tanker fra negative, og ikke minst hvordan man kan endre tankene sine på både lette og vanskelige måter.

Tankene dine kan skape stress, men også redusere det. De kan bygge immunforsvaret ditt, eller bryte det ned. De kan ødelegge eller bygge opp hukommelsen din, og ikke minst, få deg til å føle deg dårlig, eller veldig bra.

Noen av de mange måtene jeg har lært om hvordan tanker funker har vært:

  • Coaching utdanninger (mange av dem) samt etter å ha coachet klienter i hundrevis av timer
  • Eksperimentert med “New Code NLP-øvelser”, som er en serie med leker for å trene hjernen, bryte dårlige mønster(vaner) og lære fokus. (Se et eksempel her)
  • Lest nesten alt jeg kan finne om måter å tenke på, endring av mønster og hjernen vår.
  • Eksperimentert med kosthold og tilskudd av forskjellige slag, som påvirker nivåene av signalstoffer i kroppen (både nevrotransmitterne, hormoner og forskjellig)
  • Sovet med søvnmålere (ikke en som måler bevegelse, men faktiske hjernebølger)
  • Kjæresten min (som vet jeg er litt geek) har til og med kjøpt meg en egen EEG-måler som gjør at jeg kan styre datamaskinen og spille spill bare med å tenke på det.

Det jeg vil dele med deg her er noen av mine erfaringer om hvordan stresse mindre, føle seg bedre, tenke positivt og endre på noen tankemønster 🙂

Liker du noe av dette vil jeg gjerne høre om hva du likte. Kommentarfeltet er nederst.

the-problem-is-not-the-problem

Først, hvilke måter tenker vi på?

Det kan være oppklarende og først vite hvilke måter tenking skjer, siden de fleste av oss forbinder det “å tenke” med indre dialog (altså det man sier til seg selv i sitt eget hode. Kanskje legger du merke til at du nå leser dette høyt i hodet ditt?), til tross for at vi har andre måter å tenke på.

Vi kan tenke i ord, men også lyder, bilder og føleser.

Så det vil si at “å tenke” kan inkludere følgende;

  • Visuelt (med å skape bilder/filmer)
  • Auditivt (med å skape lyder og stemmer)
  • Kinestetisk (med følelser og innbilte bevegelser)

(Som du selvsagt ser, så er dette tre av sansene våre, og jeg velger å utelate de andre ettersom du kanskje ikke er te/vinsmaker eller kokk, og tenker mest i lukt og smak.)

Du kan oppleve de forskjellige måtene å tenke med å løse denne, og være oppmerksom på hvordan du løser den:

build-this-cube-and-give-the-answer
  • (Auditivt) Snakker du deg igjennom den med å si, hvis A er der, så må C være der…?
  • (Visuelt) Ser du for deg steg for steg hvordan kuben brettes?
  • (Kinestetisk) Er det nesten som at du føler du holder på den, og bretter den?
  • En kombinasjon av dem. (Jeg kombinerer normalt litt av alle tre. Gjør du?)

Årsaken til at jeg synes det var viktig å skjønne at vi alle sammen tenker på disse forskjellige måtene, er først og fremst fordi at om vi står fast i tenkingen vår på en måte, så kan vi hoppe over til en annen måte å tenke på. Eksperimenter viser at om vi blir presentert for en gåte eller et problem, kan så lite som det å svinge litt med kroppen i forkant betydelig øke kapasiteten vårt til å løse slike problemer. I tillegg, om du ligger i sengen og ikke får sove fordi du “tenker” (altså snakker til deg selv for mye), kan du bytte til å føle, eller til å se for deg noe du heller vil tenke på.

Dette blir også enormt nyttig når vi skal kommunisere tydelig og forstå andre mennesker, men det får komme i en annen post.

Neste, tre viktige konsept eller regler om tenking:

Regel 1: Tanker har moment. For å endre tankene, jobb med dem, ikke mot dem.

what-you-resist-persists-carl-jung

På samme måte som at det er vanskeligere å stoppe en bil eller sykkel med stor fart, kontra en med liten fart, så bygger tanker opp moment. Uten gode verktøy, kan det føles veldig tungt ut å snu en negativ tanke, noe som kan hjelpe oss å skjønne hvorfor det ofte ikke nytter å stoppe å tenke noe.

I min egen erfaring så opplever jeg at tankene mine løper litt ukontrollert etter noe som f.eks en opphetet diskusjon eller småkrangel.

Da starter det med indre dialog som fortsetter å diskutere med hvem enn det gjaldt, i mitt eget hode, selv lenge etter at diskusjonen er over. Det kan hende jeg er veldig rar, men jeg velger å tro at dette er mer vanlig enn uvanlig.

Det jeg har oppdaget funker bra mot en slik indre dialog, eller selv-diskusjon, er to ting:

  1. Spør deg selv om hvorfor du diskuterer dette med deg selv, og når du kommer til et svar, fortsett å spørre hvorfor du ønsker det (hva enn svaret ditt var) inntil fem ganger. Ofte når du en slags positiv hensikt bak det du tenker, og den “negative” tanken bare mister energi.
  2. Spør deg selv hva du vil ha istedenfor. Dette måtte jeg før gjøre flere ganger, fordi jeg stadig falt tilbake til diskusjonsmodus. Heldigvis har det nå blitt nesten helt automatisk å finne på noe annet å tenke på. Det viktige her er at du ikke tror du umiddelbart skal få til å “skru av” tankene, men at du sakte blir litt og litt flinkere.

En paralell jeg synes er veldig interessant til det å ikke gå mot energien i tankene dine, men heller med den, kan du se på denne filmen. Den er av forskjellige kamsportsutøvere som sloss mot en mester i Aikido. Aikido er en gren av japansk kampsport som har en grunntanke om aldri å kjempe mot energien til en motstander, men bare lede den i en ny retning. (Og ofte en som kaster motstanderen på trynet)

You-cant-stop-the-waves-but-you-can-learn-to-surf
give-evil-nothing-to-oppose-quote

Dette er en av de mange grunnene til at jeg mener vi jobber litt baklengs om vi tar opp den såkalte “kampen” mot sykdom, til sammenligning med å jobbe for bedre helse.

OPPDATERING: Siden jeg skrev denne artikkelen, har jeg blitt kjent med et prinsipp i psykologien som kalles for “White Bear Phenomenon“. Daniel Wegner forsket på såkalt “thought suppression”, og fant ut at det først ser ut til å funke, men så kommer tankene tilbake og får deg til å tenke mer på det du prøver å stoppe å tenke på. Prinsippet forklarer at hvis vi prøver å la være å tenke på noe, så er det en del av hjernen vår som må overvåke om vi tenker på det, noe som får oss til å tenke mer på det. Paradokset er da at jo mer du prøver å la være å tenke på noe, desto mer tenker du på det. Forskningen har vist at det er bedre å legge merke til, akseptere og bare ikke bry seg om at man tenker på noe, fremfor å prøve å la være å tenke på det. I dag brukes denne teknikken for å behandle både angst, avhengighet og depresjon. 

Regel 2: Tanker vokser (nervebaner) som planter.

“The key to the lawn care game… You want to make things favorable for the grass and unfavorable for the weeds so the grass will choke out the weeds. Naturally.” – richsoil.com

grass-and-weed-fighting

Jeg hørte en gang en historie om to naboer, la oss kalle dem Ted og Tom.

Ted hadde en veldig flott hage, men så ut til å nesten aldri stelle den.

Tom derimot, hadde en hage full av ugress.
Da Tom endelig spurte Ted om hvordan han fikk vekk alt ugresset, sa Ted at han ikke brydde seg om ugresset, bare det grønne gresset. Han bare sådde, gjødslet og klippet så gresset fikk de beste forholdene. Ted sa at etter en stund så ble det bare mer gress, og det ble sterkere, og vips, en flott hage.

Poenget er at når man fortsetter å tenke noe, så blir det en vane, og begynner å forme nye nervebaner. Etterhvert blir disse automatisk, og helt ubevisste. For å skape nye tankemønstre, handler det om å dyrke mer av det man vil at skal vokse, fremfor å bekjempe det man irriterer seg over.

En god måte å gjøre dette på er å fylle på med noe positivt hver dag.
Start gjerne dagen med å lese eller høre noe positivt, i form f.eks en lydbok eller å lese noe positivt.

(Å lese nyheter teller ikke; Zig Ziglar brukte å si at nyheter er der hvor de starter med “God dag”, og går videre til å fortelle deg alle grunnene til at det ikke er det)

Her er to lydbøker som er enkle, og som bestandig får meg i godt humør. (Jeg har hørt hver av dem flere titalls ganger)

Earl Nightingale – The Strangest Secret (31min)
Ed Foreman – How to have a great day every day (75min)

(Tips: Uten at jeg vet om, eller påtar meg noe som helst ansvar om det bryter noe form for kopibeskyttelse, så kan du laste ned Mp3 formatet av de to youtube klippene ovenfor med å bruke en side som ClipConverter.cc)

Noen bøker jeg veldig gjerne vil anbefale er:

– Maxwell Maltz – Psycho Cybernetics
Zig Ziglar – See You At The Top
Napoleon Hill – Think And Grow Rich

(Lenkene går til bookdepository.com som sender fraktfritt verden over, og er ofte billigere enn f.eks amazon.com)

Ed-foreman-great-day

Regel 3: Når du tenker på noe du ikke liker eller ikke vil at skal skje, føler du deg dårlig. Om du tenker på noe du liker eller vil skal skje, føler du deg bedre.

– nexuseq.com

Feel-act-think-circle

Enkelt sagt, og til tross for at det sikkert en en veldig forenkling av den kompliserte verden vi lever i, har det vært en veldig viktig oppdagelse for meg.

Da jeg virkelig skjønte dette, ble det mye lettere for meg å være mer positiv. Jeg lærte at jeg ikke hele tiden trenger å passe på hva jeg tenker, jeg bare legger merke til hvordan jeg føler meg gjennom hele dagen, og om jeg føler meg bra, flott, men om jeg føler meg dårlig, så legger jeg merke til hva jeg tenker på, og guider tankene enkelt videre til noe jeg heller vil tenke på.

Mange har utfordringen at de rett og slett ikke er oppmerksomme på hvordan de føler seg. En enkel måte å bli oppmerksom på hvordan du føler deg er f.eks å melde deg opp på TrackYourHappiness.org, og la den spørre deg tre til fire ganger om dagen.

Med denne fant jeg ut at jeg var absolutt lykkeligst når jeg enten var sammen med personer jeg likte godt (kjæreste, familie, nære venner osv.) samt når jeg var veldig produktiv

Enkelt forklart angående regel 3, så opplever jeg at om jeg er fokusert på noe jeg enten liker eller vil at skal skje (og tenker at det er mulig at det skjer), så fører det til at jeg føler meg bedre.

Det motsatte er da selvsagt å tenke på noe man ikke vil at skal skje, noe man ikke liker, eller å tenke på noe man faktisk vil at skal skje, men man er overbevist om at det ikke er mulig.

Bekymring er negativ målsetting og misbruk av fantasien!
– Ed Foreman

Ofte lurer vi oss selv og tror vi tenker på det vi vil ha, mens vi egentlig gjør det motsatte. Vi tenker på å “ikke være stresset, ikke bli syk, ikke legge på seg eller ikke stryke”, men bildene og tankene det skaper, er mer i retning av stress, vektøkning og stryk, fremfor når man tenker at man vil slappe av, være frisk, slank eller få en bedre karakter.

Jeg vet at dette kanskje er innlysende for mange, men jeg skriver dette for deg og meg som kanskje trenger en påminnelse 🙂

Til sist, en tanke som har reddet meg fra mye stress og overveldelse:

Denne tankene har jeg funnet ut at er utrolig nyttig, og jeg har gjentatt den for meg selv så lenge at jeg tror ordene nå ligger surret rundt både hjernebarken og DNA`et mitt. (Om det er mulig)

Den magiske setningen er: Gå så langt du kan se, og når du kommer dit, ser du lengre.

Jeg hadde før en tendens (som jeg nå, til min store overraskele, har oppdaget at jeg ikke var alene med å ha), av å tenke på alle de tingene som jeg ikke får gjort noe med, eller som jeg burde gjøre noe med, men ikke vet hvordan.

Da jeg jobbet i Forsvaret, og hadde ansvaret for en del mennesker eller et stort opplegg, så merket jeg spesielt at jeg lå våken på kveldene og tenkte på hvordan jeg skulle få til å gjøre en spesiell oppgave, komme gjennom alt jeg skulle gjøre, eller få til å forberede en presentasjon eller lignende.

Jeg lurte meg selv til å tro at det på en eller annen måte var viktig å tenke på hvordan jeg skulle oppnå hva enn det var som var målet mitt. (Jeg vil selvsagt påpeke at det er en forskjell på å ha en konstruktiv planleggingsprosess, sammenlignet med det mange av oss vil kalle bekymring eller å stresse)

Jeg har nå oppdaget at det mest produktive jeg kan gjøre er å finne ut hva som er det første lille steget jeg faktisk kan gjøre, bestemme meg å gjøre det, skrive det ned, og gjøre det ved første anledning.

(Om du vil ha en nyttig video om hvordan videre redusere stess og overveldelse så finner du mer i videoserien fra www.modernestudieteknikk.no)

Å tenke “Gå så langt du ser, og når du kommer dit, så ser du lengre”, er litt som når man kjører bil fra en plass til en annen i mørket. Du ser ikke lengre enn lysene rekker, men du kommer deg hele veien fram med å bare se en liten bit av veien.

Etter en tid med jobbing, så har denne setningen fått lov til å vinne moment og gro i tankene mine. Det var vel verdt det.

Oppsummert:

Om du har lyst å teste mine erfaringer om det å føle deg bedre, være mindre stresset og tenke mer positivt, så følger det noen enkle prinsipper. Hva du tenker betyr enormt mye for hvilke resultater du får, og til tross for at det ikke bestandig føles slik, så kan du gjøre noe med dem.

Du tenker både visuelt, auditivt og kinestetisk, og som regel så føler vi dårlige følelser som en effekt av at vi skaper bilder/filmer i hodet vårt om ting vi ikke liker eller tenker vi ikke vil oppleve. Du kan ofte endre følelsen med å endre bildene og samtalen du har i ditt eget hode.

PS: Jeg vil selvsagt, på ingen måte påstå at det å ha en positivt innstilling plutselig fikser alt i verden. Derimot så tror jeg på at du kan gjennomføre hva som helst her i livet mye bedre med en positiv innstilling enn en negativ.

Alt jeg så langt har beskrevet i denne posten, følger en veldig “bevisst” måte å endre tankene på. Med det mener jeg at du må legge inn jobb over tid for å endre på mønster og vaner. Det finnes teknikker som jobber mer på det ubevisste planet, som er mer effektive og raskere for mange.

Vil du vite om dem og? Gi beskjed i kommentarfeltet nedenfor, så kan jeg svare mer i en oppfølging av denne artikkelen.

Tør jeg avslutte med enda et sitat av Lao-Tzu? Føler kanskje at jeg er litt på “zen” bølgen i dag, men la gå:

Zen-budhist-proverb

profilbilde-magnus

Skrevet av: Magnus Ingebrigtsen

30 replies
  1. Mads
    Mads says:

    Hei
    Mye jeg kjenner meg igjen i her. Var på stresskurs for noen uker siden, der hadde de fokus på å tenke positivt. Men kursledere. sa ” tenk at det går bra til slutt, vær fornøyd med det du har fått til, ikke strev etter å bli som andre”. Der er jeg litt uenig. Jeg mener at mine bekymringer gir meg motivasjon til å yte det lille ekstra. Hadde jeg stoppet og tenkt ” nå har jeg vært flink, nå leverer jeg inn, trenger ikke jobbe like mye som de andre som får A” så er jeg sikker på st jeg ikke hadde oppnådd samme resultater. Nå kan der være at jeg ikke er helt normal pga jeg finner motivasjon i motgang. Et sitat som hjelper meg mye i tunge tider er ” the whole world is against you. It would not be fair otherwise”

  2. Erlend
    Erlend says:

    Takk Magnus! Beste bloggpost jeg har lest på lenge! Mange fine sitater underveis. Den her skal deles!

  3. Magnus
    Magnus says:

    Hei Mads. Takk for kommentaren. Det er fsupervviktig å finne sine egne måter å motivere seg på.
    Personlig så ligger jeg våken flere timer i forkant av at jeg skal holde et foredrag, og jeg synes selv det er kjempepositivt. Jeg snakker meg gjennom hele foredraget, og det er med på å gjøre det bedre.
    Jeg ville heller ikke vært foruten den strategien. 😉

  4. lone
    lone says:

    Ufattelig bra skrevet! Og så hærlig at du ga ett valg i starten om å enten bruke 15 min på å lese eller hoppe til bildet…det gjor at æ faktisk leste hele greia! 😉
    Må si som han over…beste blogg lesinga på lenge, godt formulert og med ett “språk” som får smilet mitt fram underveis..kjente meg igjen i mye og godt å få satt ord på det! 🙂

  5. Magnus
    Magnus says:

    Takk Lone!
    Flott at du gir en sånn konkret tilbakemelding på noe du likte. Da skal jeg ta det med lignende i videre poster også… 🙂

  6. Susanne
    Susanne says:

    Meget interessant innlegg, det her skal prøves ut! Synes det er veldig spennende å kunne endre tankemønstrene sine, refererer til:
    “Folk kan forandre sine liv ved å forandre sine holdninger.”
    – William James

    Venter i spenning på nye tanker og teknikker, gjerne sitater, er artig å lese 😀

  7. Magnus
    Magnus says:

    Takk Susanne. Det er veldig hyggelig å få høre at du likte den 🙂
    Det kommer nok enda en om ikke så altfor lenge.

  8. Line
    Line says:

    Spennende! Glad jeg ramlet over denne siden 🙂
    Men jeg lurer på, har du lest/vært borti “Clarity” av Jamie Smart? Den er om mulig enda enklere og opplysende, og har en litt annen vri på hva tanker er – anbefaler den!

  9. Magnus
    Magnus says:

    Ja det har jeg faktisk. Har hørt på ett av hans lydopptak fra et seminar han var med på i england/skotland… Han er NLP trener også om jeg ikke tar helt feil. Legger boka hans inn på ønskelisten. Takk for tipset 😉
    Bruker du Audible.com for å lese/høre bøker?

  10. Line
    Line says:

    Han er/var det også ja, men i denne boka går han vekk fra den tankegangen, så vidt jeg har forstått. Nei jeg er en ivrig bokorm, så alt jeg leser befinner seg mellom to permer 😉

  11. Magnus
    Magnus says:

    Blir interessant å høre boken hans da 🙂
    Godt du er glad å lese… Antar du studerer, og da hjelper det godt på.

  12. Line
    Line says:

    🙂
    Jeg er student ja, men leser mest ikke-pensum som kanskje, hvis man strekker det litt langt, har noe med pensum å gjøre likevel – “David and Goliath” av Malcom Gladwell, “Moonwalking med Einstein” av Joshua Foer osv. Og så knytter jeg det opp mot teorien jeg allerede har lært, så blir det litt mer spennende 🙂

  13. Magnus
    Magnus says:

    Hei igjen Line. Nå har jeg altså lest “David and Goliath” to ganger, og må si den var også kjempespennende, som alle Gladwell sine bøker 🙂
    Takk for tipset…

  14. veraagnar
    veraagnar says:

    Tusen takk, Magnus. Livet mitt har også endret seg siden jeg begynte å tenke mer positivt! Stolt av deg, du skriver og reflekterer kjempebra! Hilsen tante Vera

  15. Gabriel
    Gabriel says:

    Takk for alle fine ordene, tankene du deler her.. interresant. Kom bort til denne artikelen helt tilfeldig, men er glad for det. Føler at det ikke er så lett å tenke postiv men ønsker det..Jeg følger et stor behov for å lære mer, vokse innvendig. finne ro og mer glede
    vil gjerne ha mer info..

  16. Gard
    Gard says:

    Veldig bra skrevet! Går igjennom en tung periode nå, så denne posten var fin å lese. Tenker mye worst case scenario tanker, men heretter skal jeg beruke dine teknilker! Takk for et bra inlegg

  17. Magnus
    Magnus says:

    Takk så mye Gard 🙂 Håper ting kommer seg etterhvert. Viktig å huske, som du skriver, at det er en periode. Håp for framtida gir mot i nåtida 🙂

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

verktøy-nettsider-og-apper-studieteknikk

Disse 27 verktøyene må du prøve om du vil huske bedre, lære lettere og spare tusenvis på pensumbøker!

Disse verktøyene vil hjelpe deg med å skape en lettere student- eller elev-tilværelsen, og kan gjøre kjedelige leseøkter mye mer interessante.

Hvordan forberede seg raskt til terminprøver?

Har du en eller flere terminprøver nå snart? Her kan du lære hvordan få det meste utav tiden du har igjen.

få-bedre-hukommelse-magnus-ingebrigtsen-forklarer

Tre overraskende og enkle måter å få en bedre hukommelse på

Fra tid til annen glemmer vi alle sammen. Det kan være navnet til nye folk vi møter, arbeidsoppgaver eller stikkordene til prøven vi skal ha. Disse tre små tipsene kan hjelpe deg å få bedre hukommelse i hverdagen.

Optimal tid – Hvordan få dobbelt så mye gjort på en time, som du normalt gjør på fire timer.

Det er ikke akkurat en hemmelighet at man ofte får gjort mest når man er opplagt, dypt fokusert, og jobber med kun en viktig oppgavene. Utfordringen er bare å få det til – hver dag.